Wielu pracodawców w ogłoszeniach o pracę zaznacza, że chciałoby zatrudnić osoby z doświadczeniem. Ludzie wkraczający na rynek pracy frustrują się – gdzie mieliby je zdobyć, jeśli właśnie nie w pracy?

Tymczasem sposobów na zdobywanie doświadczenia jest całe mnóstwo. Podpowiem wam dzisiaj 5 sposobów na wykazanie się przed potencjalnym pracodawcą z branży kreatywnej (agencje reklamowe, social media). Są to rzeczy, na które sama zwracam uwagę, gdy rozważam potencjalną współpracę ze zgłaszającą się osobą.

Załóż bloga

I prowadź go regularnie. Nie tylko będziesz mogła wykazać się cechami takimi jak zdyscyplinowanie i regularność, ale też zdobędziesz szereg przydatnych w branży kreatywnej umiejętności.

Po pierwsze, nauczysz się podstawowej obsługi platformy blogowej (lub tworzenia prostych stron na WordPress). Oprócz tego, wykażesz się umiejętnością poszukiwania informacji – jest to niezwykle ważne, by zaprzyjaźnić się z Google. Po drugie, będziesz miała szansę poćwiczyć swój copywriterski warsztat, pisanie tekstów zgodnie z zasadami SEO i wywołujących w czytelniku określone emocje.

Poprowadź profil na Instagramie

Kolejna dobra metoda na wypracowanie dyscypliny. Poza tym, nauczysz się tworzenia zaangażowanej społeczności, pisania ciekawych opisów i zasad prowadzenia profili w mediach społecznościowych.

Na własnej skórze będziesz mogła sprawdzić, jak działają hashtagi i jak najlepiej je dobierać. Zaprzyjaźnisz się z algorytmem i zdobędziesz swoich obserwatorów. To bezcenna wiedza – zdobycie wyczucia określonej grupy docelowej to niezwykle cenna umiejętność i dla osoby rekrutującej w agencji, jest ważniejsza od jakichkolwiek dyplomów.

Robienie interesujących fotografii, umiejętna obróbka i tworzenie infografik i karuzel to również bardzo poszukiwane umiejętności – warto o tym pamiętać.

Poszukaj zleceń na Fiverr

Fiverr to strona, na której możesz zaoferować swoje usługi (nawet w pakietach!), a użytkownicy mogą Cię zatrudnić i opłacić wszystko za pośrednictwem strony, dzięki czemu transakcja jest bezpieczna.

Ludzie oferują na Fiverr absolutnie wszystko – tworzenie grafik, opisów produktów, wpisów na bloga, zdjęć, rysunków, a nawet wykonanie drobnych prac, na przykład dodanie opisów pod filmem na YouTube czy przygotowanie szablonów plików w Excel lub Google Sheets.

Fiverr to dobre miejsce nie tylko, by dorobić, ale też zdobyć doświadczenie w pracy z klientem, prowadzeniu z nim rozmowy i obsłudze na najwyższym poziomie.

Obserwuj innych specjalistów

I koniecznie wyciągaj wnioski. Jeśli chodzi o media społecznościowe, tworzenie stron internetowych, grafikę komputerową, DTP i resztę branży kreatywnej, praktycznie każdy specjalista ma w tej chwili aktywnie prowadzone miejsce w sieci. Profil na Instagramie, grupę lub fanpage na Facebooku czy własną stronę WWW.

Znajdź takich specjalistów w swojej dziedzinie i podpatruj, inspiruj się, wyciągaj wnioski. Nie patrz tylko na efekt końcowy, ale też co kryje się za zastosowanymi rozwiązaniami. Zaczynając od oczywistych spraw, na przykład przemyślenia kolorów marki, na bardziej subtelnych aspektach kończąc – chociażby przeanalizowania ostatniej kampanii sprzedażowej.

Popytaj wśród znajomych

Jeśli stawiasz pierwsze kroki i nie masz doświadczenia, ale masz już jakieś umiejętności, które zdobyłaś na własną rękę (kursy online, e-booki, praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka), spróbuj zaoferować swoje usługi znajomym. Najlepiej za niewielką opłatą, adekwatną do poniesionych nakładów czasowych, uwzględniając, że dopiero zaczynasz.

Taka sytuacja może być win-win dla Ciebie i znajomego – on będzie miał wykonaną usługę, a Ty zdobędziesz pozyc ję do portfolio, którą będziesz mogła się pochwalić w CV, liście motywacyjnym czy na rozmowie o pracę.


Jako właścicielka firmy działającej w branży kreatywnej mogę powiedzieć, że ponad wszystko cenię sobie proaktywność i chęć zdobywania wiedzy oraz nowych doświadczeń. Jeśli akurat nie goni mnie pilny projekt, do którego potrzebuję pomocy, nie mam nic przeciwko, by pomóc osobie, z którą pracuję w rozwoju czy wykupić dla niej dodatkowe kursy.

Muszę jednak widzieć, że ta chęć rozwoju w Tobie jest. Pracuj nad swoimi prywatnymi projektami i niech każdy będzie jednym małym kroczkiem w drodze do mistrzostwa w swojej dziedzinie 🙂