Menu
Szwecja południowa

Smålandet – safari łosi w Markaryd

Safari łosi – ten punkt na mapie Markaryd przykuł naszą uwagę, jak tylko zaczęliśmy szukać w tym miejscu mieszkania. Przejrzeliśmy zdjęcia na Instagramie, wpadliśmy w zachwyt i wiedzieliśmy, że musimy odwiedzić to miejsce jak najszybciej.

Smålandet Älg Safari

Atrakcja została otwarta w czerwcu 2004 roku, by umożliwić odwiedzającym bliski kontakt z królem puszczy – łosiem. Niewątpliwym plusem jest możliwość obserwowania tych zwierząt w ich naturalnym środowisku. Na około 15 hektarach ogrodzonego i zabezpieczonego terenu przygotowano 3-kilometrową trasę dla turystów. Pokonuje się ją wyłącznie samochodem lub kolejką tak, by nie stresować zwierząt.

W safari w Markaryd żyje około 12 osobników łosi oraz 10 bizonów amerykańskich (liczby mogą się różnić – na świat przychodzą młode – podaję informacje z oficjalnej strony internetowej).

Podobnych atrakcji jest w Szwecji wiele (w samej bliskiej okolicy naszego domu natknęliśmy się już na kilka takich miejsc). To, co je różni, to sposób zwiedzania. W niektórych jesteśmy odgrodzeni od zwierząt, w innych, jak w Smålandet, wchodzimy prosto na ich terytorium.

Lokalizacja

Atrakcja znajduje się w Markaryd (285 91), Misterhult 2032. Na miejsce można dojechać samochodem (zjeżdżając z trasy E4 zjazdem Markaryd Norra). Dla zmotoryzowanych przygotowano ogromny parking, na którym na pewno nie zabraknie miejsc. Innym sposobem dotarcia do Smålandet może być spacer. To tylko 3 kilometry od centrum Markaryd, dojście na miejsce powinno więc zająć około 30 minut.

Planowanie wizyty

Safari można zwiedzać na dwa sposoby – własnym samochodem lub specjalną kolejką. W obu przypadkach obowiązuje zakaz opuszczania pojazdów i głaskania bizonów (łosi ten zakaz nie obejmuje). Dodatkowo, podróżując samochodem, obowiązuje zakaz karmienia zwierząt przed godziną 16:30 – po tym czasie otrzymasz na wjeździe gałązki, które możesz podarować łosiom lub bizonom.

Niewątpliwym plusem zwiedzania ciuchcią jest komentarz głosowy przewodnika. Nadawany jest w kilku językach. Dodatkowo, kierowca z chęcią wysiada i nawołuje ciekawskie zwierzęta, by podeszły do kolejki i pokazały się odwiedzającym.

Jeśli zwiedzasz samochodem, na sam koniec trasy możesz wybrać, czy kończysz wycieczkę, czy może chcesz zrobić kolejne kółko. Tym sposobem możesz objechać trasę kilka razy i zrobić wystarczająco dużo zdjęć.

Za pierwszym razem wybraliśmy zwiedzanie własnym samochodem, ale przy kolejnej wizycie rozważamy ciuchcię. Łosie okazały się łakomymi stworzeniami i bardzo chętnie nawiązywały kontakt z karmiącymi turystami.

Gastronomia

Na terenie Smålandet znajduje się restauracja, w której serwowane są ciepłe obiady (raczej w klimacie fast-foodowym). Zjesz tutaj burgery i sznycle z dodatkiem ziemniaków lub frytek. W ofercie znajdują się również köttbullary (szwedzkie klopsiki) z mięsa łosia czy zestaw obiadowy z wędzonym na ciepło łososiem.

Oprócz restauracji, na miejscu znajdziesz także kawiarnię urządzoną w stylu lat 1700. Zjesz tam gofry z dodatkami, lody oraz kilka rodzajów kaw.

Niezależnie od powyższych, na dziedzincu działa lodziarnia, do której podczas naszej wizyty ustawiały się niemałe kolejki 🙂

Przykładowe ceny:
Köttbullar z łosia, puree ziemniaczanym, borówką, napojem i sałatką – 159 SEK
Burger z bizona z frytkami, napojem i sałatką – 199 SEK
Sznycel z pieczonymi ziemniakami, napojem i sałatką – 139 SEK
Gofry z lodami, polewą i bitą śmietaną – 59 SEK
Lody włoskie – 30 SEK
Gałka lodów – 25 SEK (2 gałki – 30 SEK, 3 gałki – 35 SEK)
Małe cappuccino – 35 SEK
Małe waniliowe Caffe Latte – 35 SEK

Ceny i godziny otwarcia

Godziny otwarcia atrakcji zależą od pory roku i wypadających świąt. Od 27 marca do 7 listopada, safari czynne jest codziennie w godzinach 10:00 – 18:00 (z wyjatkiem 25. czerwca, czyli Midsommarsafton – wtedy zwiedzać można od 10:00 do 15:00). Najbardziej aktualne informacje znajdują się na stronie Smålandet.

Ceny zwiedzania wyglądają następująco (własnym autem/kolejką):
Dorośli: 140 SEK / 180 SEK
Dzieci (od 3 do 12 lat): 90 SEK / 120 SEK

Inne atrakcje

Oprócz spotkania z łosiami i bizonami, podczas wizyty w Smålandet możesz odwiedzić zagrodę kóz. Są bardzo przyjazne i chętnie pozują do zdjęć (obowiązuje zakaz brania zwierząt na ręce).

Dla miłośników historycznej zabudowy również znajdzie się coś ciekawego. Smålandet zlokalizowane jest w gospodarstwie, w którym w latach 1700 mieściły się budynki mieszkalne, zaś później, w 1910 roku powstał pierwszy klub łowiecki. W mieszczącym się w starej stodole sklepiku z pamiątkami znajdziesz 5-metrową, zabytkową studnię.

Nad budynkiem restauracji mieści się taras widokowy, na którym możesz zjeść swój posiłek lub wspiąć się jeszcze trochę wyżej i podziwiać okolicę.

Nasze wrażenia

Byliśmy oczarowani relacjami innych odwiedzających, więc oczekiwania mieliśmy spore. Nie zawiedliśmy się – jest to wspaniała atrakcja. Nie tylko dlatego, że mogliśmy obcować z tak majestatycznymi zwierzętami, jakimi są łosie i amerykańskie bizony. Dowiedzieliśmy się bardzo dużo o tych gatunkach z tablic informacyjnych i zrobiliśmy przepiękne zdjęcia i wideo.

Na pewno będziemy do Smålandet wracać. Obawialiśmy się po relacjach z innych, podobnych miejsc, że szanse na spotkanie zwierząt będą zerowe, tymczasem odnoszę wrażenie, że są one wręcz stuprocentowe.

Smålandet to dla nas punkt obowiązkowy, jeśli odwiedzacie Kronoberg i okolice Markaryd, o które łatwo zahaczyć podróżując między większymi miastami na południu Szwecji. Gorąco polecamy!

Ważne informacje

Adres: Misterhult 2032, 28591 Markaryd
Strona WWW: smalandet.se
Współrzędne Google Maps: 56.45965321709792, 13.633529787157938

About Author

Jestem młodą przedsiębiorczynią. W mojej agencji kreatywnej Pikus.IT tworzymy rozpoznawalną identyfikację wizualną, piękne strony internetowe oraz skuteczne strategie marketingowe. W swojej dziedzinie działam aktywnie od 2011 roku. Wierzę, że zmiana planów to nie porażka, lecz szukanie nowych dróg. Inspiruję do zmian na lepsze i ciągłego rozwoju. Zostań ze mną dłużej i poznaj mnie bliżej.